Fietsen of wandelen in coronatijd

Door de keuze voor een intelligente lockdown is het in ons land gelukkig nog mogelijk je een beetje vrijelijk te bewegen. Nu het de betere kant op lijkt te gaan met het aantal nieuwe besmettingen wordt de roep om meer vrijheden groter. We hebben allemaal premier Rutte gehoord dat we toch vol moeten houden tot minstens 20 mei. Daarom is het verstandig om je sociale contacten te blijven beperken. Social distancing zorgt er namelijk niet alleen voor dat er minder mensen ziek worden, maar vooral ook dat ziekenhuizen niet overbelast zullen raken. Houd daarom allemaal deze restricties vol, maar dat wil niet zeggen dat je er niet op uit mag trekken. Jeroen Harbers neemt ons daarom mee in de does en don’ts met betrekking tot FIETSEN.

Fiets alleen of met je huisgenoot

Ga je buiten fietsen, dan kun je dat het beste alleen of met je huisgenoot doen op dit moment. Hoe dan ook is het verstandig om rondjes met fietsgroepen en clubs af te slaan en je eigen plan te trekken. Dat is misschien wat minder sociaal, maar het belangrijke achterliggende doel is de opoffering absoluut waard. Zoek daarbij een route waar het mogelijk is om elkaar ruim te passeren en vermijd de smalle paadjes waar tegenliggers moeilijk zijn te ontwijken. Bovendien is het handig om een route “rechtsom” te plannen. Hierdoor hoef je minder over te steken en is de kans op het ontmoeten van andere fietsers/verkeer kleiner dan wanneer je “linksom” fietst.

Doe het rustig aan

Ziekenhuizen in Nederland krijgen gelukkig weer wat meer capaciteit. Maar niet voor verwijtbare ongelukken. Daarom is het slim om het rustiger aan te doen, waardoor je zo veel mogelijk de kans op een ongeval verkleint. Op die manier help je de druk te verlagen op medisch personeel, voor wie het nu al alle hens aan dek is. Daarom is het heel verstandig om juist nu zonder alcohol op de fiets te stappen; drank is onderweg toch al moeilijker te krijgen nu de horeca zo goed als stil ligt. Daarnaast doet de fietser met elektrische trapondersteuning er verstandig aan om de snelheid te minderen om de kans op ongelukken te verkleinen.

Gebruik de fiets om even buiten te zijn

Nu we vaker binnen zitten door de coronacrisis is fietsen de ideale manier om even de benen te strekken en je gedachten te verzetten. Op de fiets kom je niet in aanraking met anderen, terwijl je wel fit blijft en profiteert van het broodnodige zonlicht. Door er wat vaker op uit te gaan, en daardoor bijvoorbeeld wat minder lang, heb je wel telkens een fijne onderbreking van je dagen aan huis.

Drie tips:

Wil je bij het uitzetten van een fietsroute gebruik maken van fietsknooppunten, kijk dan eens op  websites zoals www.route.nl, www.fietsnetwerk.nl of www.anwb.nl/ (zoek dan op fietsroutes).

Op het moment dat wij dit artikel aanbieden aan de MooiSonenBreugelKrant ontvangen wij een link naar zeer bruikbare tips met betrekking tot juist dit onderwerp, opgesteld door ANWB, RIVM, Eindhovens Dagblad, Cycling.be, de Volkskrant. https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/reizen-verkeer/fietsen-in-coronatijd-welke-etiquette-geldt-er-op-het-fietspad/

Wil je thuis – zonder te fietsen – je coördinatie, spierkracht, lenigheid nek/ schouder, reactievermogen en uithoudingsvermogen trainen, zodat je langer veiliger kan blijven fietsen, neem dan eens een kijkje op: https://doortrappen.mett.nl/alles+over+fietsen/fietsfit+oefeningen/default.aspx. Een goede tip voor een regenachtige dag!

 

Wandelen

Ondanks de verscherpte maatregelen blijft het toegestaan om buiten te wandelen. Mits je geen klachten hebt èn met inachtneming van enkele spelregels zoals met max. 3 personen op pad gaan en daarbij 1,5 meter afstand houden van andere wandelaars. Personen uit hetzelfde huishouden of gezinnen met kinderen zijn hiervan uitgezonderd. Neem altijd zakdoekjes mee en hoest, ook buiten, in uw elleboog. Het meenemen van een klein flesje handgel om ook onderweg je handen te kunnen reinigen is geen overbodige luxe.

Wanneer je onderweg even op een bankje wil rusten, doe dit dan alleen als er genoeg ruimte tussen jou en een andere persoon zit. Passeer andere mensen met voldoende afstand. Loop achter je partner wanneer andere wandelaars je tegemoet komen. Op die manier is er meer ruimte om elkaar te passeren. Wandel je over een smal bospad, stap dan even in de berm. Dit geldt ook bij het passeren van een klaphek in een natuurgebied. Blijf van een afstandje wachten totdat de andere wandelaar door het hek is gegaan en ga dan pas zelf door het hek. Wandel je met je partner over een fietspad, loop dan achter elkaar. Op die manier geef je fietsers de ruimte om je met voldoende afstand in te halen of te passeren. Geef elkaar de ruimte!

 

Denk goed na over “verder weg”

Het is nog steeds mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer. Dat is een belangrijke voorziening natuurlijk, die we graag in stand houden. Wel is het goed om te overwegen of je in plaats van een bus of trein te pakken, niet beter je eigen auto of nog liever een fiets kunt nemen als het niet te ver is. Want maak je gebruik van het openbaar vervoer, dan is het vaak moeilijk om voldoende afstand te houden tot andere mensen. In je eigen auto of op de fiets heb je daar minder last van.

Door alle gesloten horeca is er onderweg minder gelegenheid om tijdens je wandel- of fietstocht naar een toilet te gaan. Mijd zo mogelijk ook openbare toiletten uit het oogpunt van contactbeperkingen en hygiënische redenen. Maak je uitstapje dus niet te lang en bij voorkeur in je eigen buurt, zodat wanneer de nood hoog wordt, je snel weer thuis kunt zijn. Neem zelf iets te eten en te drinken mee.
Voorkom dat je op drukke (natuur)plekken komt en mocht het onverhoopt drukker zijn dan verwacht (een volle parkeerplaats is daarvoor een goede indicatie), realiseer je dan dat zowel uit eigen belang, als in het belang van anderen, dit nu even niet de goede plek is om te zijn. Vooraf nadenken over een geschikt tijdstip voor je tochtje, kan ook al veel risico’s uitsluiten