Eiwit van levensbelang

Het belang van het eten van gezond en vers voedsel plus elke dag minimaal 30 minuten bewegen behoeft langzamerhand geen betoog meer. Maar wat is gezond voedsel? Boeken zijn er over vol geschreven. Het belang van eiwit en vooral hoeveel per dag, blijft daarbij vaak onderbelicht.

Toch zijn juist eiwitten belangrijke bouwstenen voor het lichaam. Ze zijn van vitale betekenis voor  groei en herstel van lichaamscellen en spierweefsel. Zoals je wellicht nog uit de biologielessen weet of zelf merkt, neemt de hoeveelheid spiermassa en spierkracht na het 25e levensjaar (al) af.
De ongemakken daarvan ervaar je vooral als je veel ouder bent. Het kost meer moeite een bepaalde activiteit uit te voeren en spieren worden ook stijver. Eiwit draagt in belangrijke mate bij aan het behoud van spieren dus het eten van plantaardige en/of dierlijke eiwitten in combinatie met beweging zorgt voor een fitter lichaam en vertraging van de afname van spiermassa.

Eiwitbehoefte
De eiwitbehoefte van 65-plussers ligt op 1 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag.  Eiwitten zitten in zuivel, brood, peulvruchten, noten, vlees, vis, kip, kaas, tofu en natuurlijk eieren. Maar hoeveel krijg je nu werkelijk binnen per dag? Een eenvoudige test via www.eiwitwijs.com geeft al een goede indruk of je daarbij in de buurt komt. Zijn de resultaten veel te laag, dan is het goed eens een exacte berekening te laten maken via een diëtiste. Want wie denkt dat een ontbijtje met twee beschuitjes met jam en kaas en een kop thee een gezond ontbijt is, komt erg bedrogen uit!!

Tips
Zeker vlak na sporten of een grotere fysieke inspanning  wil je lichaam graag spiermassa opbouwen. Probeer daarom in ieder geval binnen 1-2 uur daarna een eiwitrijk tussendoortje of eiwitrijke maaltijd te nemen voor extra spieropbouwend effect.
Normaal gesproken vindt er tijdens het slapen wat spierafbraak plaats. Wil je dit voorkomen: neem dan vlak voor het slapen een schaaltje ongezoete yoghurt o f kwark. Zo zorg je dat de eiwitaanmaak in de nacht hoger is dan de afbraak en tijdens het slapen ook spieren opgebouwd worden.

De genoemde website staat verder boordevol informatie over eiwitten, leuke recepten en adviezen. Beslist een aanrader, ook voor ouderen die denken dat ze al heel verantwoord eten.